The UANL and its social commitment towards the full equality of women in science and research
achievements, advances and challenges
DOI:
https://doi.org/10.29105/dj2.2-10Keywords:
Gender, substantive equality, science and research, UANL, institutional policy, strategic actions.Abstract
From a theoretical perspective, Gender constitutes a category of analysis which disrupts and, at the same time, influences several areas of study and reflection, like for example areas of scientific investigation, and environments that imply axes of action from any university center and which integrate essential elements in every educational plan or model. The Autonomous University of Nuevo León (UANL) concentrates as institutional objectives and institutional management guidelines, gender equality in scientific and research spaces. First, to make visible the work of the scientists of the UANL evidencing an effective equality of women in science and research in our institution, highlighting the achievements and advances that their participation has contributed to the state, national and international scientific development. Secondly, but not less relevant, to highlight and define the institutional management of our university, aimed to develop a desired quality of women at a scientific-research level, examining and assessing pending challenges.
Downloads
References
ÁLVAREZ GALLEGOS, Jaime, “Retos y perspectivas del Sistema Nacional de Investigadores”, en SALVADOR VEGA, León (coord.), Sistema Nacional de Investigadores. Retos y Perspectivas de la Ciencia en México, México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2018.
ANDIÓN IBÁÑEZ, Ximena, “El piso pegajoso, el techo de cristal y las nuevas revoluciones necesarias”, OXFAM México, noviembre de 2020, https://www.oxfammexico.org/historias/el-piso-pegajoso-el-techo-de-cristal-y-las-nuevas-revoluciones-necesarias.
AYALA RUBIO, Adriana, “Las Académicas en el Sistema Nacional de Investigadores: Evolución, Problemática y Retos”, ponencia presentada en el 4to Congreso Nacional y Tercero Internacional: Retos y Expectativas de la Universidad, Universidad de Coahuila, 2017.
BALLARÍN DOMINGO, “Mujeres en el "laberinto de cristal" universitario”, en DE TORRES RAMÍREZ, Isabel, coord, Miradas desde la perspectiva de género: estudios de las mujeres, 2015.
BARRAL, María José et. al., (eds.) Interacciones ciencia y género. Discursos y prácticas científicas para mujeres, Icaria, España, 2019.
BBC MUNDO, Marilyn Loden, la mujer que inventó la expresión "techo de cristal”, BBC News/Mundo, 13 de diciembre de 2017, https://www.bbc.com/mundo/noticias-42338736.
BELAUSTEGUIGOITIA, Imanol y BELAUSTEGUIGOITIA, Maite, “Las mujeres ejecutivas y el techo de cristal”, Centro de Desarrollo de la Empresa Familiar CEDEF del Instituto Tecnológico Autónomo de México, 2013, http://cedef.itam.mx/publicaciones.html.
BLÁZQUEZ GRAF, Norma y FLORES, Javier, “Género y ciencia en América Latina. El caso de México”, en BLÁZQUEZ GRAF, Norma y FLORES, Javier (eds.), Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2018.
BOARD OF TRUSTEES OF THE UNIVERSITY OF ILLINOIS, Entre la casa y la ciencia: mujeres científicas en Tlaxcala, México, 2018.
BONDER, Gloria, “Equidad de Género en Ciencia y Tecnología en América Latina: Bases y Proyecciones en la construcción de conocimientos, agendas e institucionalidades”, Washington, en Office of Science and Technology of the Organization of American States, Inter-American Comission of Women Gender Advisory Board UN Commission on Science and Technology of Development. http://www.catunescomujer.org/catunesco_mujer/documents/ GENDER_OAS-CIM-GBONDER.pdf, 2014.
BURIN, Mabel, “Las ‘fronteras de cristal’ en la carrera laboral de las mujeres. Género, subjetividad y globalización”, Anuario de Psicología, núm 39, vol. 1, abril de 2020.
BUSTELO, María y PETERSON, Eli, “Conciliación y (des)igualdad. Una mirada debajo de la alfombra de las políticas de igualdad entre mujeres y hombres”, Revista de Desarrollo y Educación Popular. Hombres y mujeres: coeducación, primavera, núm. 7, 2017.
CALERO BLANCO, Vane, “La ciencia que se esconde en los saberes de las mujeres”, Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, núm. 99, 2020.
CAMARENA ADAME, María Elena y SAAVEDRA GARCÍA, María Luisa, “El techo de cristal en México, Revista de Estudios de Género. La Ventana, vol. V, núm. 47, enero-junio de 2018.
CERROS RODRÍGUEZ, Elisa y RAMOS TOVAR, María Elena, “Discurso de género y emociones en mujeres académicas de alto rendimiento”, Perspectivas Sociales, núms. 1 y 2, primavera-otoño de 2019.
COORDINACIÓN DE PRENSA UANL, “UANL impulsa igualdad de género”, Punto U, 8 de marzo de 2018, https://www.uanl.mx/noticias/uanl-impulsa-igualdad-de-genero-2/.
CONTRERAS, Erika Lilian y PADILLA, Alejandra, “Mujeres mexicanas en la ciencia: sus retos más grandes no tienen que ver con su chamba”, SerendipiaData, https://animal.mx/2021/02/mujeres-mexicanas-en-la-ciencia-sus-retos-mas-grandes-no-tienen-que-ver-con-su-chamba/, 11 de febrero de 2021.
CUADRADO GUIRADO, María Isabel et. al., “Mujeres y liderazgo: claves psicosociales del techo de cristal”, Psicothema, número 23, vol. 2, 2011.
DIDOU AUPETIT, Sylvie y ETIENNE, Gérard, El Sistema Nacional de Investigadores, veinticinco años después. La comunidad científica, entre distinción e internacionalización, México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, 2020.
DURAN-BELLONCH, Mar y ION, Georgeta, “Investigadoras con éxito en la universidad... ¿cómo lo han logrado?”, Educación XXI, vol. 17, núm. 1, 2014, https://www.redalyc.org/pdf/706/70629509002.pdf.
EVANGELISTA GARCÍA, Angélica, TINOCO OJANGUREN, Rolando y TUÑÓN PABLOS, Esperanza, “Género y ciencia en México”, Ciencia. Revista de la Academia Mexicana de Ciencias, núm. 63, vol. 3, julio-septiembre de 2019.
FERNÁNDEZ, Lourdes, “Género y mujeres académicas: ¿hasta dónde la equidad?”, en BLÁZQUEZ GRAF, Norma y FLORES, Javier (eds.), Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2018.
FOX KELLER, Evelyn, “Reflexiones sobre Género y Ciencia”, Revista Perspectivas Sociales, vol. 15, núm. 2, julio-diciembre de 2017.
GAETE QUEZADA, Ricardo, “Acceso de las mujeres a los cargos directivos: universidades con techo de cristal”, Revista CS, núm. 24, enero-abril de 2018, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476358051005.
GÁLVEZ MÉNDEZ, Victoria Elizabeth, “Ciencias y género: los supuestos de la exclusión”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, núm. 15, 2020.
GARCÍA BEAUDOUX, Virginia, “Carreras de obstáculos y laberintos de cristal”, en USEROS, Ana (dir.), El atlas de las mujeres en el mundo: las luchas históricas y los desafíos actuales del feminismo, 2018.
GOBIERNO DE MÉXICO-INSTITUTO NACIONAL DE LAS MUJERES, “Piso pegajoso”, Glosario para la igualdad, México, 2021, https://campusgenero.inmujeres.gob.mx/glosario/terminos/piso-pegajoso.
GONZÁLES GARCÍA, Martha, Ciencia, tecnología y género, Asunción, 2017, https://www.animalpolitico.com/2018/11/universidades-mexico-no-garantizan-igualdad-de-genero/.
GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Mercedes, “La pandemia profundiza la brecha de género, especialmente para las mujeres con hijos e hijas”, Género y Economía. Desigualdades de género en el mercado de trabajo, 15 de mayo de 2021, https://generoyeconomia.wordpress.com/2021/05/15/la-pandemia-profundiza-la-brecha-de-genero-especialmente-para-las-mujeres-con-hijos-e-hijas/.
JUÁREZ, Blanca, “Panorama Laboral de las Mujeres. Entre cristales y pisos pegajosos, glosario de género en el trabajo”, El Economista, 24 de noviembre de 2019, https://www.eleconomista.com.mx/capitalhumano/Entre-cristales-y-pisos-pegajosos-glosario-de-genero-en-el-trabajo--20191124-0049.html.
MACHO, Marta, “Mujeres con ciencia”, Un blog de la Cátedra de Cultura Científica de la UPV/EHU, 2017, http://www.mujerescon-ciencia.com.
MARTÍNEZ MARTÍNEZ, María del Carmen y PATERNA, Consuelo, “La perspectiva de género aplicada a la conciliación”, en MARTÍNEZ MARTÍNEZ, María del Carmen (coord.), Género y conciliación de la vida familiar y laboral, un análisis psicosocial, España: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2019.
MATUS-LÓPEZ, Mauricio y GALLEGO-MORÓN, Nazareth, “Techo de cristal en la Universidad. Si no lo veo no lo creo”, Revista Complutense de Educación, vol. 26, núm. 3, 2015.
MÉNDEZ GARCÍA, Elia y SÁNCHEZ MEDINA, Patricia, “Reflexiones en torno de la vida académica femenina: ¿tiranía de los cuidados y reproducción de lógicas culturales patriarcales?”, en GARCÍA ORAMAS, María José (coord.), Igualdad sustantiva en las Instituciones de Educación Superior, Universidad Veracruzana, México, 2018, http://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/download/TU178/160/461-1?inline=1.
PRENSA UANL, “UANL romperá estereotipos de género en montaje de La Ilíada”, 12 de abril de 2018, https://www.uanl.mx/noticias/uanl-rompera-estereotipos-de-genero-en-montaje-de-la-iliada/.
------ “UANL forma comités estudiantiles de igualdad de género”, 4 de abril de 2019, https://www.uanl.mx/noticias/uanl-forma-comites-estudiantiles-de-igualdad-de-genero/.
ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICOS (OCDE) “Bridging the Digital Gender Divide: Include, Upskill, Innovate”, Recomendación de fecha de 2018, https://www.oecd.org/going-digital/bridging-the-digital-gender-divide-key-messages.pdf.
PÉREZ ARMENDÁRIZ, Martha y RUIZ AZUARA, Lena, “Equidad de género en la ciencia en México”, Ciencia, julio-septiembre de 2018.
PÉREZ LANZA, Cintia B, “Género y Ciencia- ¿Avances o retrocesos?”, en Contribuciones a las ciencias sociales, http://www.eumed.net/ rev/cccss/12/cbpl.htm, 2018.
PRENSA UANL, “La igualdad de género debe aprenderse”, Punto U, 30 de noviembre de 2017, https://www.uanl.mx/noticias/la-igualdad-de-genero-debe-aprenderse-gloria-ramirez-2/.
------ “UANL romperá estereotipos de género en montaje de La Ilíada”, 12 de abril de 2018, Punto U, https://www.uanl.mx/noticias/uanl-rompera-estereotipos-de-genero-en-montaje-de-la-iliada/.
------ “UANL realiza Jornada Morada por la igualdad de género”, Punto U, 5 de marzo de 2019, https://www.uanl.mx/noticias/uanl-realiza-jornada-morada-por-la-igualdad-de-genero/.
------ “UANL forma comités estudiantiles de igualdad de género”, 4 de abril de 2019, https://www.uanl.mx/noticias/uanl-forma-comites-estudiantiles-de-igualdad-de-genero/.
REBOLLEDO, Loreto y ESPINOSA, María Paulina, “Género, universidad e investigación. Una tríada compleja”, Anales de la Universidad de Chile, núm. 11, séptima serie, 2016, https://anales.uchile.cl/index.php/ANUC/article/view/45312.
REDACCIÓN DE ANIMAL POLÍTICO, “Universidades en México no garantizan la igualdad de género a estudiantes y trabajadores por falta de mecanismos”, Animal Político, 29 de noviembre de 2018, https://www.animalpolitico.com/2018/11/universidades-mexico-no-garantizan-igualdad-de-genero/.
RODRÍGUEZ PALACIOS, Eduardo, “Invita UANL a Cineminuto por la Igualdad de Género”, Punto U, 8 de septiembre de 2020, https://puntou.uanl.mx/noti-u/invita-uanl-a-cineminuto-por-la-igualdad-de-genero/.
ROYO PRIETO, Raquel, Maternidad, paternidad y conciliación en la CAE. ¿Es el trabajo familiar un trabajo de las mujeres?, Bilbao: Universidad de Deusto, 2018.
RUIZ GUTIÉRREZ, Rosaura, “El Sistema Nacional de Investigadores”, en SALVADOR VEGA, León (coord.), Sistema Nacional de Investigadores. Retos y Perspectivas de la Ciencia en México, Universidad Autónoma Metropolitana, 2018, https://docplayer.es/73922101-Sistema-nacional-de-investigadores-retos-y-perspectivas-de-la-ciencia-en-mexico.html.
RUSSEL, Jane Margaret, “Indicadores de producción científica por género”, Distrito Federal: Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas, Universidad Nacional Autónoma de México, http://www. redhucyt.oas.org/RICYT/interior/normalizacion/III_bib/Rusell.pdf, 2017.
SANTANA HERNÁNDEZ, Manuel, “Cuando Pandora salvó a Galatea: la sororidad como respuesta en «Casas Rojas», de Nieves Delgado”, Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, núm. 24, 2021.
SEGOVIA SAIZ, Carla et. al., “Techo de cristal y desigualdades de género en la carrera profesional de las mujeres académicas e investigadoras en ciencias biomédicas”, Gaceta, vol. 34, núm. 4, 2020.
SERRATO, José A., “El hombre y la mujer: seres humanos, sus diferencias y relaciones”, Ciencia UANL, año 16, núm. 64, octubre-diciembre de 2013.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE NUEVO LEÓN, Plan de Desarrollo Institucional 2019-2030, Ciudad Universitaria, febrero de 2019, https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2019/04/PDI-2018.
------ Misión y Visión 2030, https://www.uanl.mx/mision-y-vision/.
ZUBIETA G., Judith, “Presentación. Ciencia y Género”, Ciencia. Revista de la Academia Mexicana de Ciencias, vol. 3, núm. 63, julio-septiembre de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Legal Challenges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. That allows third parties to share the work as long as its author and its first publication are indicated in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) after the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work ( See The effect of open access).
Funding data
-
Universidad Autónoma de Nuevo León
Grant numbers -----