Mobbing against university women: Knowledge as an agency resource
DOI:
https://doi.org/10.29105/dj2.3-31Keywords:
Mobbing, institutional violence, gender violence, college work environment, female agencyAbstract
This paper discusses extends mobbing in universities through relational actions, legitimized, legalized and materialized as inoperative norms and protocols of care, because of that allow omissions of authorities and academic peers, to maintain the systematic intimidation and dominance over female gender particularly. It is proposed the visibility to this violence its key to recognize a personal agency, like a political counterweight to create structural and cultural transformation, to turn them into collective resistance actions and encourage female social support networks organization to demand their work rights and a life free of violence.
Downloads
References
Blázquez, N. Bustos y Bustos, O. (2012, enero-febrero). Saber y poder. Vivencias de Mujeres Académicas [ponencia]. IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género. Organización de Estados Americanos, Sevilla, España.
Brunner, J. (2014). La idea de la universidad pública en América Latina: Narraciones en escenarios divergentes. Educación XX1, 17(2), 17-34. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/11477/11436
Cano, G. (2000). Género y construcción cultural de las profesiones en el porfiriato: magisterio, medicina, jurisprudencia y odontología. En Historia y grafía, 14, 207-243. https://gabrielacano.colmex.mx/images/pdf/genero-construccion-cultural-profesiones-porifirato.pdf
Carabaña, C., Guadarrama, D. y Vega, A. (2019, 30 de abril). La lucha contra el acoso en una de las mejores universidades del país. Muraldegenero.com. https://muraldegenero.com/la-lucha-contra-el-acoso-en-una-de-las-mejores-universidades-del-pais/
Chanona, A. (2018, 7 de agosto). Mobbing, crímenes en silencio. La Jornada Aguascalientes. http://www.lja.mx/2018/08/mobbing-crimenes-en-silencio/
Cook, R. y Cusack, S. (2009). Estereotipos de género. Perspectivas Legales Transnacionales. Filadelfia, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press. https://www.law.utoronto.ca/utfl_file/count/documents/reprohealth/estereotipos-de-genero.pdf
Cruzvillegas, E. (Coord.) (2018). Principales preocupaciones sobre la situación de las mujeres que presenta la Comisión Nacional de los Derechos Humanos ante el Comité de la CEDAW derivadas del Noveno Informe Periódico de México. Informe del 70º Periodo de Sesiones del 2 al 20 de julio del 2018. https://www.cndh.org.mx/sites/all/doc/Informes/Especiales/Informe-CEDAW-2018.pdf
Domínguez, E. (2019, 30 de mayo). Alumnas de la Universidad de Guanajuato denuncian a profesores por presunto acoso sexual. Sinembargo. https://www.sinembargo.mx/30-05-2019/3588802
Ema, J. (2004). Del sujeto a la agencia a través de lo político. Athenea Digital. 6, 1-24. https://atheneadigital.net/article/view/n5-ema/114-pdf-es
Espinosa, V. (2018, 14 de agosto). Alumnas de la Universidad de Guanajuato denuncian a seis profesores por acoso sexual. Proceso. https://www.proceso.com.mx/546943/alumnas-de-la-universidad-de-guanajuato-denuncian-a-seis-profesores-por-acoso-sexual
Fernández, L. (2000). Roles de Género. Mujeres Académicas ¿Conflictos? [ponencia]. III Congreso Internacional Multidisciplinario sobre Mujer, Ciencia y Tecnología, Panamá. https://www.oei.es/historico/salactsi/lourdes.htm
Frías, S. (2017). 25 años de investigación cuantitativa y cualitativa sobre violencia en contra de las mujeres en México. Revista Internacional de Estadística y Geografía, 8(2). https://rde.inegi.org.mx/index.php/2017/05/01/25-anos-de-investigacion-cuantitativa-y-cualitativa-sobre-violencia-en-contra-de-las-mujeres-en-mexico/
Galtung, J. (2016). La violencia cultural, estructural y directa. Cuadernos de Estrategia, 4, 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797
García, C., Munévar, C. y Gómez, N. (2018). Agenciamientos socio-jurídicos en mujeres con jefatura de hogar, en contextos de pobreza y vulnerabilidad social.Civilizar, 18(35), 73-90. https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/v18n2a06/884
González, R. (2013) Violencia de género en Instituciones de Educación Superior en México. México: Horizontes Educativos, Universidad Pedagógica Nacional, CONACYT.
León, G. (2019b, 27 de junio). Ya hay fecha para que Agripino rinda cuentas por casos de acoso sexual ante el Congreso; será pública. Zona franca. https://zonafranca.mx/politica-sociedad/ya-hay-fecha-para-que-rector-de-la-ug-comparezca-ante-el-congreso-por-casos-de-acoso.
López, M. (2015). El rol como investigadora. En Angélica Mendieta (Coord.) ¿Legitimidad o reconocimiento? Las investigadoras del SNI. Retos y propuestas. (139-144). México: La Biblioteca. https://www.academia.edu/36509845/_Legitimidad_o_Reconocimiento_Las_investigadoras_del_SNI_Retos_y_propuestas_2015
Lugo, M. (2017). Acoso laboral. Mobbing. Comisión Nacional de los Derechos Humanos [folleto electrónico]. http://appweb.cndh.org.mx/biblioteca/archivos/pdfs/Acoso-Laboral-Mobbing.pdf
Mansuy, C. (2016, julio-diciembre). Matilde Montoya: fuentes para el análisis de la educación de la mujer mexicana finisecular. Signos históricos, 18(36), 182-192. http://www.scielo.org.mx/pdf/sh/v18n36/1665-4420-sh-18-36-00182.pdf
Marsiske, R. (2006). La universidad de México: Historia y Desarrollo. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 8, 11-34. https://www.redalyc.org/pdf/869/86900802.pdf
Martínez, S. (2017, 27 de agosto). Impune, el acoso sexual dentro de la Suprema Corte de Justicia de la Nación. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2017/08/27/politica/007n1pol#.
Morales, M.; Sanabria, P. y Caballero, D. (2015). Características de la vinculación universidad-entorno en la Universidad Nacional de Colombia. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas, XXIII(1), 189-208. http://www.scielo.org.co/pdf/rfce/v23n1/v23n1a11.pdf
Muñoz, H. (2019). Universidad pública: poder, relaciones y prácticas políticas. Perfiles Educativos 41(165), 165-184. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59065
Organización de las Naciones Unidas. (2016). Desarrollo humano y violencia contra las mujeres [Documento de página web]. http://www.onu.org.mx/wp-content/uploads/2016/12/DesarrolloHumano-y-ViolenciaMujeres.pdf.
Organización de las Naciones Unidas. (2018). México ante la CEDAW Documento de página web]. http://www.onu.org.mx/wp-content/uploads/2019/04/MEXICO-ANTE-LA-CEDAW-2018-web.pdf.
Peña, F. y Sánchez, S. (2007). El Mobbing y su impacto en la salud. En Magali Civera y Martha Herrera (Eds.). Estudios de Antropología Biológica. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Antropológicas, Instituto Nacional de Antropología e Historia y Asociación Mexicana de Antropología Biológica. http://www.revistas.unam.mx/index.php/eab/article/download/26420/24825
Reyes, J. (2018). Como conocer la realidad para transformarla por la praxis: una aproximación a la construcción del conocimiento popular. Trayectorias Humanas Trascontinentales, 3, 86-99. https://www.unilim.fr/trahs/1016
Sandoval, E. (2014). Acoso laboral indígena. Otra visión del Mobbing. Letras jurídicas, 29(11), 183-200. https://doctrina.vlex.com.mx/vid/acoso-laboral-indigena-vision-575809490
Secretaría de Gobierno de Guanajuato [@SecretariadeGobiernoGto]. (2022, 25 de mayo). En el #DíaNaranja conoce la sentencia 816/1ª SALA/19 del Tribunal de Justicia Administrativa del Estado de Guanajuato, ganadora del Concurso “Sentencias que incorporan la perspectiva de género 2021” en la que se consideró que no se observaron parámetros mínimos en materia de perspectiva de género [post]. https://www.facebook.com/page/124047777702377/search/?q=816
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de Sueños. https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/map45_segato_web.pdf
Sieglin, V. (2012). El impacto del acoso laboral en los observadores. Estudio de caso en instituciones académicas en México. Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, 17(27), 191-223. https://www.yumpu.com/es/document/read/31194155/el-impacto-del-acoso-laboral-en-los-observadores-estudios-de-caso-
Tranier, J. (2019, octubre). Oleadas neoliberales y educación pública en el nuevo milenio en Argentina [ponencia] II Congreso Internacional sobre Problemáticas Contemporáneas. Sujetos y contextos de las violencias en América Latina. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, México.
Tribunal de Justicia Administrativa (2021). Sentencia definitiva del proceso contencioso administrativo, expediente número 816/1ª SALA/19. https://justiciagenero-gto.org/sentencias/concurso2021/816-19-tja-guanajuato.pdf
Trujillo, M., Valderrabano, M. y Hernández, R. (2007). Mobbing: historia, causas, efectos y propuesta de un modelo para las organizaciones mexicanas. INNOVAR, Revista de Ciencias Administrativas y Sociales 17(29),71https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81802905
Universidad de Guanajuato. (2016a). Reporte final seguimiento de proyectos PFCE [Documento de página web].
Universidad de Guanajuato. (2016b). Trabaja UG en permear la perspectiva de género entre el personal administrativo [Documento de página web].: http://www.ugto.mx/ugenero/noticias/33-trabaja-ug-en-permear-la-perspectiva-de-genero-entre-el-personal-administrativo
Universidad de Guanajuato. (2018). UG imparte capacitación en perspectiva de género a taxistas de Guanajuato [Documento de página web]. http://www.ugto.mx/ugenero/noticias/154-ug-imparte-capacitacion-en-perspectiva-de-genero-a-taxistas-de-guanajuato
Vázquez, V., Risquez, M., Perazzolo, R. y Giménez, C. (2014). Resistencias desde los márgenes: la experiencia migratoria de las mujeres como forma de agencia social. La ventana, 40, 59-87. http://www.scielo.org.mx/pdf/laven/v5n40/v5n40a4.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Legal Challenges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. That allows third parties to share the work as long as its author and its first publication are indicated in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages) after the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work ( See The effect of open access).