The New Technologies in Access to Information

The practice of open government in the current public administration in Mexico.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/dj5.9-171

Keywords:

Open Government, Public Administration, Information and Communications Technology, Transparency, Accountability, Organization for Economic

Abstract

This article prioritizes the analysis of the use of new information and communication technologies in the current federal public administration of Mexico as a variable to achieve better results and outcomes for an Open Government. The methodology employed involved a basic study with documentary research and exploratory and correlational scope, using a descriptive and qualitative approach that examines scientific literature through a non-experimental research design. Documents were reviewed, with an emphasis on scientific articles describing research findings. The results highlight the importance of incorporating information technologies to achieve an open government, aiming to significantly contribute to the performance of the public sector through the integrated provision of information technologies and online services for citizens, as well as strengthening participatory elements. It was concluded that the use of information technologies improves the responsiveness of public administration and provides greater accessibility for citizens to meet their needs and receive services, indicating that Public Administration should adapt to technological advances and modify its traditional structure to build an Open Government.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berggruen, N. y Gardels, N. (2013) Gobernanza inteligente, 1° edición, Buenos Aires, Taurus.

Bovaird, T. &. (2023). Understanding public management and governance. London: Routledge.

Brito, A. (2015). Nuevas coordenadas para la alfabetización: debates, tensiones y desafíos en el escenario de la cultura digital. Cuaderno SITEAL.

Carneiro, R. Toscano, J.C. & Díaz, T. (2021). Los desafíos de las TICS para el cambio educativo. Fundación Santillana. España. Obtenido de https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf

Ceneviva, R. y Ferreira Santos Farah, M. (2012) Evaluación, información y rendición de cuentas en el sector público. Revista de Administração Pública. 46 (4) (pág. 1 – pág. 15) Versión impresa ISSN 0034-7612. Rio de Janeiro. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-76122012000400005

Christian, C. J. (11 de diciembre de 2003). Open Government Fostering Dialogue with Civil Society. Recuperado el 24 de octubre de 2023, de https://www.oecd-ilibrary.org/governance/open-government_9789264019959-en.

Cleave, E., Chatwin, M., & Arku, G. (2019). One step forward, two steps back? Consultant influence on local economic development policy in Canada: One Step Forward, Two Steps Back? Canadian Public Administration, 62(1), 0. doi:10.1111/capa.12299

Cleave, et al, (2019). Defining subnational open government: does local context influence policy and practice? Policy Sciences, 52, 451-479.

Criado J. (2016). Nuevas Tendencias en la Gestión Pública. (Instituto Nacional de Administración Pública, Ed.) (1er.). Madrid.

Darin, S. (2015) Conservación del patrimonio y la identidad en la sociedad del Conocimiento, Revista Científica, Vol.2, n° 2 del 2015, Ecuador

Dawes, S. (2010). Stewardship and Usefulness: Policy Principles for Information-Based Transparency. Government Information Quarterly, 27 (4).

Estrategia Digital Nacional. (2021, 06 de septiembre). Acuerdo por el que se expide la Estrategia Digital Nacional 2021-2024. Diario Oficial de la Federación.Obtenido dehttps://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5628886&fecha=06/09/2021#gsc.tab=0

Figueras, V. (2019). Gobierno Abierto en México: hacia una discusión realista de su factibilidad. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 523-553.

Gasco-Hernandez, M. S.-A.-G. (2017). Open innovation and co-creation in the public sector: Understanding the role of intermediaries. In International Conference on Electronic Participation. Springer International, 10429, 140-148.

Gobierno de México. (6 de septiembre de 2018). Recuperado el 2024, de www.gob.mx: https://www.gob.mx/wikiguias/articulos/criterios-de-digitalizacion-de-tramites-y-servicios-digitales

Maenza, R. y Darin, S. (2016) Universidades abiertas trabajando en la innovación tecnológica y la transparencia, Revista Internacional Transparencia e Integridad, R.I.T.I. no. 2 Septiembre- Diciembre

Martín Delgado, I. (2023). La aplicación del principio de transparencia a la actividad administrativa algorítmica. En E. Gamero Casado (dir.) y F. L. Pérez Guerrero (coord.), Inteligencia artificial y sector público: retos, límites y medios, (pp. 131-194). Tirant Lo Blanch.

Mendieta, M. V. (2010). En Gobernanza Democrática y Fiscalidad: Una reflexión sobre las Instituciones. En M. V. Mendieta, La democratización de la Adminsitración Pública (págs. 81-118). Madrid: Tecnos.

Naser A. y Concha G. (2011) El gobierno electrónico en la gestión Pública. Gestión Pública. CEPAL.

Norris, P. (2004). Is there still a public service ethos?Work values, experience, and job satisfaction among government workers. In J. D. Donahue & J. Nye, J. S. (Eds.), For the people-Can we fix public service? Washington, DC: Brookings Institution Press

OECD. (2016). Obtenido de www.oecd.org/gov: https://www.oecd.org/gov/Open-Government-Highlights-ESP.pdf

OGP. (14 de Noviembre de 2023). opengovpartnership. Obtenido de https://www.opengovpartnership.org/es/about/

Olivares F. (2011) Realidad Actual del Empleado Público – Problemas y Soluciones. Investigación presentada en las XVII Jornadas Nacionales de Profesionales en Ciencias Económicas

Parks, W. (1957). Open Government Principle: Applying the right to know under the Constitution. Geo. Wash. L. Rev., 26, 1.

Pintor, H. (2017). La transparencia en México: ¿hacia dónde vamos? Derecom, 23(5), En linea.

Plataforma Digita Nacional. (7 de febrero de 2024). PDN. Recuperado el 12 de febrero de 2024, de https://www.plataformadigitalnacional.org/

Ruvalcaba-Gomez, E. A. (2023). Systematic and axiological capacities in artificial intelligence applied in the public sector. Public Policy and Administration

Sandoval-Almazán, R. (2013). La larga marcha del Gobierno Abierto. Teoría, medición y futuro.

Sanmiguel, G. (2019). El Derecho protección y la regulación del uso de las nuevas tecnologías desde el Derecho Administrativo. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, 14(1), 3-6. doi:https://doi.org/10.5902/1981369440341

Smith B. (2019), Tools and Weapons

UNDP . (2020). Digital Government in the Decade of Action for Sustainable Development. Obtenido de https://www.undp.org/es/mexico/projects/gobierno-abierto-para-los-ods

Wang, P. (2019), “On Defining Artificial Intelligence”, en Journal of Artificial General Intelligence, Vol. 10 Nº 2, pp. 1-37, https://doi.org/10.2478/ jagi-2019-0002

Weaver, R. (2017). President obama’s open government initiative. Revue Internationale des Gouvernements Ouverts, 1-10.

WJP. (11 de Noviembre de 2023). WJP Rule of Law Index. Obtenido de https://worldjusticeproject.org/rule-of-law

Published

2025-09-01

How to Cite

Sánchez Trejo, S. M., & Abad Matute, K. A. (2025). The New Technologies in Access to Information: The practice of open government in the current public administration in Mexico. Journal of Legal Challenges, 5(9), 40–60. https://doi.org/10.29105/dj5.9-171

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.